U Galeriji savremene umetnosti Kulturnog centra Pančeva, u petak, 27. decembra u 19.00, biće otvorena tradicionalna izložba “18. Nove tehnologije” pod nazivom Mesto povratka.
Na izložbi učestvuje šest vizuelnih umetnika/ca i kolektiva iz Srbije i Sjedinjenih Američkih Država. Autorka koncepta izložbe je Milica Lapčević, a organizatorka programa je Ivana Markez Filipović.
Radove na temu Mesto povratka izložiće Toni Dav / Toni Dove (USA), Vesna Viktorija (USA – Srbija), Aleksandra Jovanić, Danijela King / Danielle King (USA), Luka Klikovac, CRYPTOGRAM #1.
Anticipirajući razvoj tehnologije sa fokusom na sve široj primeni i daljem unapređivanju AI (artificial intelligence), o kojoj postoje suprostavljena mišljenja, kao čovečanstvo dospevamo do novog nivoa komunikacije u kome sve više posreduju programi visoke robotike, neuralne mreže te misleći kompjuterski sistemi i inženjerski razvoj jezika.
Ovakav razvoj međutim ne donosi pomake na polju humanistike, etike, konsolidaciju društveno-političke sfere niti umanjenje štetnih efekata delovanja čoveka na biosferu i biodiverzitet. Stoga kroz dela umetnika rekonstruišemo moguće tačke povratka u utočište, prostor koji bi izvan defetističke pretpostavke Matriksa omogućio nove spoznaje i rehumnaizovanu svest.
Kad govorimo o tehnologiji, povratak ne predstavlja odbacivanje njenih mogućnosti, vraćanje u varvarstvo ili predistoriju. To prvenstveno znači preispitivanje konsekvenci koje ove tehnologije donose napredujući bez obzira na čovekova ograničenja: etička, fizička, psihološka, ali i ona koja su društveno generisana kao što su pol, rodna, klasna, rasna, ideološka, religijska i nacionalna pripadnost. Preispitivanje novih tehnologija ne znači odbacivanje svega novog, već zadržavanje kritičke distance, svesti o posledicama neograničenog progresa i sagledavanje novih društvenih modela, kroz detekciju problema koji se generišu u novim društvenim uslovima.
Glavni cilj izložbe je da kroz radove nekoliko umetnika i umetničkih kolektiva, polazeći od pojmova koji su opstali u misaonom repertoaru kroz vekove i koristeći novu tehnologiju kao izražajno sredstvo, ostvari dijalog sa apokaliptičnim perspektivima sadašnjice, da bi ocrtali ili možda omogućili podsećanje na drugačije potencijale budućnosti.
Toni Dav živi i radi u Njujorku. Od ranih devedesetih godina dvadesetog veka, realizovala je niz jedinstvenih i veoma maštovitih hibridnih radova u oblasti performansa, filma i instalacija. Smatra se jedinom od pionira interaktivnog filma. Uz feminističku perspektivu, kombinuje elemente naučne fantastike, kibernetike i novih medija u radovima koji su po pravilu interaktivni.
Vesna Viktorija, Ph. D, umetnica je i profesorka na UCLA Department of Design Media Arts i Director of the Art|Sci Center at the School of the Arts (North campus) and California NanoSystems Institute (CNSI) (South campus). Iako je završila slikarstvo na FLU u Beogradu, njen radoznali um odveo ju je na dug istraživački put ka radovima koji se mogu definisati kao kreativno eksperimentalno istraživanje između različitih umetničkih disciplina i tehnologije.
Aleksandra Jovanić, Ph. D, umetnica je i programerka iz Beograda, doktorirala je digitalne umetnosti i obrazovana je iz kompjuterskih nauka. U njenim istraživanjima i umetničkim praksama, kombinuje različite medije, uglavnom iz oblasti interaktivne umetnosti, igrica i generativne umetnosti. Njeni najnoviji radovi fokusiraju se na vizuelizaciju podataka i optičke iluzije, kao i na istraživanje prihvaćenih koncepata stvarnosti i istine.
Danijela King studirala je umetnost i istoriju umetnosti na Harvardu, a primarno se bavi fotografijom, filmom i novim medijima, koristeći AI tehnologiju da bi istraživala alternativne istorije, procese sećanja i dualnosti ličnosti, kao i kapitalističke ideale lepote i ženskog principa. Osam godina je bila menadžer odeljenja za slikarstvo i skulpturu u njujorškom Muzeju moderne umetnosti MOMA, trenutno je u ClubNFT and Right Click Save.
Luka Klikovac je rođen 1988. godine, u Beogradu. Diplomirao je na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu (2012), gde je i doktorirao na smeru Primenjene umetnosti i dizajn (2017). Njegov umetnički rad karakteriše velika posvećenost konstrukciji fotografske slike u domenu scenografije, osvetljavanja i kreiranja atmosfere. Deo fokusa je usmeren i ka istraživanju fotografije kao tehnike i medija, kao i problemima fotografskih arhiva i sećanja.
Cryptogram je grupa umetnika koja od 2023. realizuje projekte manifestnog tipa u vidu kratkotrajnih saradnji tokom kojih je u fokusu kritičko i stvaralačko oblikovanje saopštenja u multimedijalnoj formi. Grupa je sastavljena od profesionalaca iz više oblasti: programeri, arhitekte, sineasti, umetnici, performans umetnici.
Kustos Milica Lapčević studirala je istoriju umetnosti (Bergen, Norveška), anglistiku (Filološki fakultet Beograd), diplomirala na FLU – Beograd (odsek slikarstvo), postdiplomske studije pohađala je na Kraljevskoj Akademiji u Stokholmu – Konsthogskolan (odsek video i novi mediji). Jedan je od osnivača i član nezavisne umetničke asocijacije Artterror film & video od 1989. godine. Član je ULUS-a od 1995. godine. Jedan je od osnivača udruženja autora eksperimentalnog filma Kinetik Kolektiv (2019). Jedan je od osnivača i urednik veb-sajta za umetnost i kulturu Lichfelder.org (2021). Bavi se esejistikom, filmom, videom, instalacijama i novim medijima, likovnom kritikom, teorijom i poezijom, te uredničkim i poslovima organizacije i koordinacije u oblasti kulture i umetnosti.
Izložbu je podržao Grad Pančevo, a tehničku podršku pružili su Udruženje likovnih umetnika Srbije, Muzej savremene umetnosti Beograd, Fakultet primenjene umetnosti i Muzej primenjene umetnosti Beograd.